Incasseren op maat,
dát is AGIN Otten

Op grond van een recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland mogen gemeenten niet langer structureel meer dan 5% van een bijstandsuitkering inhouden voor zowel de opbouw van vakantiegeld als voor het aflossen van beslag of terugvorderingen. Gemeenten zullen daarom de inhoudingen in verband met beslag op de uitkering niet meer maandelijks afdragen. Wat is er veranderd vanaf juni 2025? Uitkeringsgerechtigden ontvangen voortaan elke maand 95% van hun uitkering. De gemeente houdt geen aparte reservering meer in voor vakantiegeld; dit wordt ingezet voor aflossing van schulden of terugvorderingen. In plaats van maandelijkse betalingen aan schuldeisers, vindt er jaarlijks een afdracht plaats (zolang er beslag ligt op de uitkering). Wat betekent dit voor schuldeisers en beslagleggers? De bedragen die eerder maandelijks werden overgemaakt, zullen voortaan jaarlijks in mei aan de beslagleggers worden afgedragen. Belangrijk om te weten Hoewel het lijkt alsof er minder wordt afgelost, is dit slechts tijdelijk. De aflossing vindt één keer per jaar plaats. Schuldeisers ontvangen voortaan dus een jaarlijkse uitbetaling van het totaal gereserveerde bedrag.

Sinds 1 juli 2025 is de positie van kinderalimentatie ingrijpend veranderd. Vanaf die datum geldt kinderalimentatie namelijk als een preferente vordering. Dit betekent dat bij loonbeslagen de betaling van kinderalimentatie voorrang krijgt boven andere schuldeisers. Voor schuldeisers is deze wijziging van groot belang. Tot nu toe werden alimentatievorderingen vaak als concurrente schulden behandeld, waardoor de kans op volledige betaling beperkt was. Met de nieuwe regelgeving komt daar verandering in: kinderalimentatievorderingen worden voortaan als ‘preferent’ beschouwd, wat betekent dat zij voorrang krijgen op concurrente schuldeisers. Dit heeft twee belangrijke gevolgen: 1. Betalingsprioriteit: Kinderen krijgen meer zekerheid dat zij hun alimentatie ontvangen, ook als hun ouder failliet gaat. 2. Minder uitkering voor andere schuldeisers: Andere schuldeisers, zoals leveranciers of banken, kunnen minder of geen betaling ontvangen zolang de alimentatievorderingen nog niet zijn voldaan. Als schuldeiser van een kinderalimentatie-vordering zal, door de inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving, de kans op incasso toenemen. Wenst u meer informatie? Kijk dan hier of neem contact met ons op.

Over de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) en het Besluit kwaliteit incassodienstverlening (Bki) hebben wij u in het verleden al geïnformeerd. Deze is sinds afgelopen jaar van kracht. Als u buitengerechtelijke incassowerkzaamheden verricht voor andere partijen dan uw eigen bedrijf is deze wetgeving mogelijk ook op u van toepassing. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan VVE- en vastgoedbeheerders. De Wki is van toepassing op zogenoemde ‘buitengerechtelijke incassowerkzaamheden’. Dit zijn activiteiten ter verkrijging van voldoening buiten rechte van een vordering tot betaling van een geldsom. Onder dergelijke ‘werkzaamheden’ vallen, onder andere, het opnemen van contact, verstrekken van inlichtingen, versturen van een betalingsherinnering, aanmaning of ingebrekestelling, behandelen van verweer, (proberen te) treffen van een betalingsregeling en in ontvangst nemen van betalingen. Registratie incassoregister & incassoverbod Het verbod om zonder registratie in het incassoregister buitengerechtelijke incassowerkzaamheden te verrichten is per 1 april 2025 van toepassing. Vakbekwaamheid Het Bki stelt eisen aan de vakbekwaamheid van uw medewerkers die buitengerechtelijke incassowerkzaamheden verrichten. Verklaring omtrent gedrag (VOG) Uw medewerkers dienen een verklaring omtrent het gedrag (VOG) te overleggen die niet ouder is dan drie maanden. Overige kwaliteitseisen Voorts is er nog een aantal kwaliteitseisen die direct zullen gelden. Het gaat om eisen met betrekking tot: - Inzicht en opbouw van de vordering; - Omgang met en informatievoorziening aan de debiteur; - Inrichting werkzaamheden en administratie; - Klachtenregeling en geschillenregeling; Vraagt u zich af of de Wki ook van toepassing is op úw administratieve werkzaamheden en of dat gevolgen dat voor u heeft? Neem dan contact met ons op.

AGIN Otten heeft onlangs een audit laten uitvoeren in het kader van de gerechtsdeurwaarderswet en de bestuursregel KBvG Kwaliteitstoets. Deze audit is op 16 oktober 2024 uitgevoerd door auditor H. Olivier (CorEco Trading & Consultancy) en het bestuur van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders heeft ons op 11 december bericht dat zij tot het oordeel gekomen is dat aan AGIN Otten een positief toetsingsverslag wordt verleend. Het positieve toetsingsverslag heeft een geldigheidsduur van drie jaar en geldt tot 7 december 2027. Gerechtsdeurwaarders dragen een grote verantwoordelijkheid. Er wordt in de beroepsgroep dan ook veel aandacht besteed aan het bewaken van de kwaliteit van de ambtsuitoefening en dienstverlening. Dit gebeurt onder meer via toezicht en tuchtrecht. Met de Kwaliteitstoets heeft de KBvG een hoge standaard neergezet voor bedrijfsvoering en dienstverlening. Gerechtsdeurwaarders worden onder meer iedere drie jaar getoetst door een externe auditor, die daarvan een toetsingsverslag opmaakt, en tussentijds vindt een zelfevaluatie plaats. Daarin staat hoe de gerechtsdeurwaarder presteert op het gebied van bijvoorbeeld onafhankelijkheid, risicobeheersing en personeelsbeleid.

Op donderdag 7 november 2024 organiseerde AGIN Otten voor diverse opdrachtgevers de cursus Algemene wet bestuursrecht (Awb). De inwerkingtreding van de 4e Tranche van de AWB heeft gezorgd voor een stelsel dat veel raakvlakken heeft met het BW maar op vitale punten soms echt anders is. Tijdens deze cursus werd het systeem toegelicht door cursusleidster Maritza Bernardt en kreeg men aanwijzingen voor de invorderings- en executiepraktijk. De doelstelling was actualisering en verdieping van de kennis over dit onderwerp en het hebben van een leuke en leerzame middag. Het programma startte met een lunch en eindigde met een borreltje na afloop, verzorgd door Hoeve de Aar.

Vroegsignalering speelt een cruciale rol bij het effectief beheren van huurachterstanden en het voorkomen van juridische geschillen. Recentelijk zijn er belangrijke uitspraken gedaan die van invloed zijn op hoe en wanneer u vroegsignaleringen dient te verwerken. Ook ontvingen wij in meerdere procedures vragen van de kantonrechter omtrent vroegsignalering. Wat is vroegsignalering en waarom is het belangrijk? Vroegsignalering houdt in dat u als verhuurder bij huurachterstanden een melding doet bij de gemeente, mits de huurder geen bezwaar heeft. Deze melding is bedoeld om de gemeente in staat te stellen om tijdig hulp te bieden en de huurder te ondersteunen voordat de situatie problematisch wordt. Dit voorkomt dat betalingsproblemen uitmonden in langdurige juridische procedures en financiële problemen. Nieuwe regels: wat u moet weten Van belang zijn twee termijnen: Wachttijd van 2 maanden: Na het indienen van een vroegsignalering, moet er een wachttijd van twee maanden worden gerespecteerd voordat u een dagvaarding kunt uitbrengen. Deze periode geeft de gemeente de kans om de melding te verwerken en de huurder te helpen. Vervaltermijn voor vroegsignaleringen: De vroegsignalering mag bij het uitbrengen van de dagvaarding niet ouder zijn dan zes maanden. Dit zorgt ervoor dat de informatie actueel blijft en relevant is voor de juridische stappen die worden ondernomen. Om te voldoen aan de regelgeving en om vertragingen of zelfs afwijzingen te voorkomen, is het belangrijk om vroegsignaleringen tijdig te doen. Het is raadzaam om een vroegsignalering onmiddellijk na de eerste maand van huurachterstand in te dienen. Hierdoor heeft u voldoende tijd om de verplichte wachttijd van twee maanden te respecteren voordat u een dagvaarding uitbrengt, vooral als de huurachterstand drie maanden bedraagt. Als u de nieuwe regels niet naleeft, kan dit leiden tot negatieve gevolgen. De Kantonrechter kan uw vordering geheel of gedeeltelijk afwijzen. Het is daarom van groot belang om de tijdslimieten strikt te volgen om juridische problemen te voorkomen. Heeft u vragen of behoefte aan specifieke adviezen over de impact van deze wijzigingen? Neem contact met ons op voor verdere ondersteuning en informatie.


