Betalingsregelingen: Hoe regel je het goed?

Agin Otten • 25 februari 2025

Regelmatig krijgen onze dossierbehandelaars (of deurwaarders tijdens huisbezoeken) de vraag of er nog een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: Even afspreken welk bedrag maandelijks betaald moet worden. Maar hoe regel je het goed?


Wet- en regelgeving / klantafspraken

Zoals van ons wordt verwacht onderzoeken wij eerst wat wetten, regels en werkinstructies bepalen. Schuldeisers geven vaak een kader voor regelingen. Bijvoorbeeld een maximum aantal maanden dat de regeling mag duren. Duurt de regeling langer dan X maanden, dan hebben we vaak meer informatie nodig over de inkomsten en uitgaven.


Wettelijk recht op een regeling is er (nog) niet. Als er na verschillende herinneringen niet is betaald en er zou in alle gevallen een wettelijk recht op regelen zijn, heeft dat iets van de niet-betaler ‘belonen’.


Aan de andere kant is een betalingsregeling een goed instrument voor alle partijen om extra kosten, van bijvoorbeeld dagvaarding en het proces naar de rechter, te voorkomen.


SMART

Een regeling wordt door ons altijd getroffen via de bekende SMART-methode.


- Specifiek: Welk bedrag wordt er betaald?

- Meetbaar: Wij monitoren de regeling en sommeren wanneer een termijn niet is betaald.

- Acceptabel: Is het voor de schuldeiser een goede regeling en is deze conform werkafspraak? Wij vragen naast het inkomen ook de vast lasten en eventuele andere schulden zijn, zodat die naast een regeling kunnen worden betaald.

- Realistisch: Als een debiteur een regeling aanbiedt, kijken wij of deze haalbaar is. Soms wordt vol goede bedoelingen een hoog bedrag per maand als regeling voorgesteld. Dan is het onze taak om na te gaan of dat haalbaar is op grond van de aangeleverde informatie.

- Tijdsgebonden: Wanneer moet betaald worden? In overleg met de schuldenaar wordt afgesproken wanneer de termijn betaald moet worden en binnen welke termijn de gehele vordering dient te zijn voldaan.


Cijfers 2024

AGIN Otten heeft in 2024 meer dan 12.500 regelingen afgesproken. Om wat meer context te geven: in dat jaar ontvingen we iets meer dan 18.000 nieuwe zaken en werd er in ongeveer 700 zaken gedagvaard.


De regeling is dus een belangrijke vorm om betalingsachterstanden op te lossen. Regelingen kunnen op allerlei manieren worden aangeboden zoals tijdens een huisbezoek maar ook hier aan de balie of via telefoon, email en website.


Wilt u een regeling treffen? Klik dan HIER.

door Agin Otten 19 november 2025
Wat is executoriaal beslag? En wat is het verschil met conservatoir beslag? Ontdek het nu bij AGIN Otten.
door Agin Otten 19 november 2025
Kom er achter vanaf welk bedrag u een incassobureau kunt inschakelen en wat de voordelen zijn van inschakeling. Lees snel verder.
Hoofdelijke aansprakelijkheid
door Agin Otten 19 november 2025
Ontdek wat hoofdelijke aansprakelijkheid is, wanneer je het bent en verschillende voorbeelden.
wie helpt bij een alimentatie achterstand
door Agin Otten 14 november 2025
Heeft u te maken met een alimentatie-achterstand? Dan wilt u uiteraard weten hoe u dat geld alsnog kunt innen. Maar wat doet wie, en wanneer schakelt u welke partij in? In deze blog leggen we het uit.
Veelgestelde vragen over alimentatie en incasso
door Agin Otten 14 november 2025
In deze blog beantwoorden we de meest voorkomende én praktische vragen over alimentatie-incasso en de rol van de gerechtsdeurwaarder.
door Agin Otten 14 november 2025
Alimentatie moet jaarlijks worden verhoogd met een wettelijk vastgesteld indexeringspercentage, tenzij anders is afgesproken. Wanneer indexering jarenlang niet is toegepast, kan er een aanzienlijk bedrag aan achterstallige indexatie ontstaan.
Verjaring van alimentatie
door Agin Otten 14 november 2025
Alimentatie kan verjaren, waardoor u achterstallige bedragen mogelijk niet meer kunt innen. Zowel partner- als kinderalimentatie verjaren per maandtermijn na vijf jaar.
achterstand in alimentatie, wat nu?
door Agin Otten 14 november 2025
U heeft een achterstand met uw alimentatiebetaling. Wat nu verder? Wij leggen het aan u uit.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Op grond van een recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland mogen gemeenten niet langer structureel meer dan 5% van een bijstandsuitkering inhouden voor zowel de opbouw van vakantiegeld als voor het aflossen van beslag of terugvorderingen. Gemeenten zullen daarom de inhoudingen in verband met beslag op de uitkering niet meer maandelijks afdragen. Wat is er veranderd vanaf juni 2025? Uitkeringsgerechtigden ontvangen voortaan elke maand 95% van hun uitkering. De gemeente houdt geen aparte reservering meer in voor vakantiegeld; dit wordt ingezet voor aflossing van schulden of terugvorderingen. In plaats van maandelijkse betalingen aan schuldeisers, vindt er jaarlijks een afdracht plaats (zolang er beslag ligt op de uitkering). Wat betekent dit voor schuldeisers en beslagleggers? De bedragen die eerder maandelijks werden overgemaakt, zullen voortaan jaarlijks in mei aan de beslagleggers worden afgedragen. Belangrijk om te weten Hoewel het lijkt alsof er minder wordt afgelost, is dit slechts tijdelijk. De aflossing vindt één keer per jaar plaats. Schuldeisers ontvangen voortaan dus een jaarlijkse uitbetaling van het totaal gereserveerde bedrag.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Mijn naam is Neira Vejzovic en ik ben 26 jaar oud. Ik werk nu ruim een jaar met veel plezier bij AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders, waar ik onderdeel uitmaak van het team ‘Eigen Cliënten’. Ik heb een bachelor gevolgd in Europees recht aan de universiteit van Maastricht, waarbij ik ontdekte dat het Nederlands recht mij toch meer trok. Ik heb daarom een minor gevolgd in Nederlands rechtsgeleerdheid om zo toch mijn civiel effect te behalen. Vervolgens heb ik aan dezelfde universiteit de master ‘Recht en Arbeid’ met een specialisatie in arbeid en gezondheid gevolgd, waarvoor ik op dit moment de laatste puntjes op de i van mijn masterthesis aan het zetten ben. Op kantoor behandel ik dossiers vanaf het moment dat ze aangeleverd worden tot en met het executietraject, waardoor mijn werk veelzijdig is. Daarnaast is de diversiteit in mijn dossiers ook groot vanwege de vele verschillende soorten opdrachtgevers (schuldeisers). Ook bekommer ik mij om een gedeelte van de losse opdrachten die wij ontvangen van verschillende advocatenkantoren, collega’s en andere opdrachtgevers. Dit zorgt ervoor dat het werk interessant en uitdagend is en blijft.