Rechter eist meer informatie in consumentenzaken

AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders • 23 januari 2020

Op grond van Europese wetgeving en jurisprudentie moet de rechter ambtshalve controleren of de vordering (of een bepaald contractbeding) in strijd is met Europees consumentenrecht en in het bijzonder met de Europese Richtlijn oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten.


Rechters hebben daarom de taak om in consumentenzaken waarin u als schuldeiser geld vordert, te controleren of bijvoorbeeld de algemene voorwaarden eerlijk zijn. Op dit moment kan de rechter oordelen dat de dagvaardingen in deze zaken vaak onvoldoende informatie bevatten om dit goed te kunnen beoordelen. De rechters hebben een informatieformulier opgesteld die als checklist gebruikt kan worden. In dit formulier staan diverse vragen opgenomen die in de dagvaarding in elk geval moeten zijn beantwoord. Het gaat dan onder anderen om:


-Is er een schriftelijke overeenkomst

-is de overeenkomst waarop u zich beroept in een verkoopruimte, bij de gedaagde thuis of online gesloten;

-is uw vordering gebaseerd op algemene voorwaarden en zo ja een toelichting waarom de bedingen van die algemene voorwaarden niet oneerlijk zijn in de zin van de Europese Richtlijn oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten;

-is de gedaagde in gebreke gesteld;


De rechters willen dat de vorderingen in de dagvaarding zodanig worden gespecificeerd en onderbouwd dat op eenvoudige wijze kan worden beoordeeld of de vordering toewijsbaar is, mede gelet op de noodzakelijke ambtshalve toetsing in consumentenzaken.


Dit houdt in dat bij dagvaardingen altijd een kopie van de overeenkomst in het geding moet worden gebracht, ook als uit de dagvaarding blijkt dat de vordering betrekking heeft op periodieke verplichtingen, die qua bedrag steeds gelijk zijn.


Voor zover op de overeenkomst algemene voorwaarden van toepassing zijn, dient een kopie van deze algemene voorwaarden in het geding te worden gebracht. Het opnemen van een link naar de op de overeenkomst van toepassing zijnde voorwaarden, volstaat niet!


Het formulier wordt toegepast in consumentenzaken. Een consument is iedere natuurlijke persoon die bij het aangaan van de overeenkomsten niet handelt in zijn beroep of bedrijf.


Overgangsperiode


Om partijen de kans te geven aan de nieuwe situatie te wennen is er een overgangsperiode vanaf 1 december 2019 tot 1 april 2020. Gedurende deze tijd worden ontbrekende gegevens door de rechtbank nog opgevraagd. Wij kunnen u dus om de ontbrekende en noodzakelijke gegevens vragen indien deze ons nog niet zijn aangeleverd.

door Agin Otten 19 november 2025
Wat is executoriaal beslag? En wat is het verschil met conservatoir beslag? Ontdek het nu bij AGIN Otten.
door Agin Otten 19 november 2025
Kom er achter vanaf welk bedrag u een incassobureau kunt inschakelen en wat de voordelen zijn van inschakeling. Lees snel verder.
Hoofdelijke aansprakelijkheid
door Agin Otten 19 november 2025
Ontdek wat hoofdelijke aansprakelijkheid is, wanneer je het bent en verschillende voorbeelden.
wie helpt bij een alimentatie achterstand
door Agin Otten 14 november 2025
Heeft u te maken met een alimentatie-achterstand? Dan wilt u uiteraard weten hoe u dat geld alsnog kunt innen. Maar wat doet wie, en wanneer schakelt u welke partij in? In deze blog leggen we het uit.
Veelgestelde vragen over alimentatie en incasso
door Agin Otten 14 november 2025
In deze blog beantwoorden we de meest voorkomende én praktische vragen over alimentatie-incasso en de rol van de gerechtsdeurwaarder.
door Agin Otten 14 november 2025
Alimentatie moet jaarlijks worden verhoogd met een wettelijk vastgesteld indexeringspercentage, tenzij anders is afgesproken. Wanneer indexering jarenlang niet is toegepast, kan er een aanzienlijk bedrag aan achterstallige indexatie ontstaan.
Verjaring van alimentatie
door Agin Otten 14 november 2025
Alimentatie kan verjaren, waardoor u achterstallige bedragen mogelijk niet meer kunt innen. Zowel partner- als kinderalimentatie verjaren per maandtermijn na vijf jaar.
achterstand in alimentatie, wat nu?
door Agin Otten 14 november 2025
U heeft een achterstand met uw alimentatiebetaling. Wat nu verder? Wij leggen het aan u uit.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Op grond van een recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland mogen gemeenten niet langer structureel meer dan 5% van een bijstandsuitkering inhouden voor zowel de opbouw van vakantiegeld als voor het aflossen van beslag of terugvorderingen. Gemeenten zullen daarom de inhoudingen in verband met beslag op de uitkering niet meer maandelijks afdragen. Wat is er veranderd vanaf juni 2025? Uitkeringsgerechtigden ontvangen voortaan elke maand 95% van hun uitkering. De gemeente houdt geen aparte reservering meer in voor vakantiegeld; dit wordt ingezet voor aflossing van schulden of terugvorderingen. In plaats van maandelijkse betalingen aan schuldeisers, vindt er jaarlijks een afdracht plaats (zolang er beslag ligt op de uitkering). Wat betekent dit voor schuldeisers en beslagleggers? De bedragen die eerder maandelijks werden overgemaakt, zullen voortaan jaarlijks in mei aan de beslagleggers worden afgedragen. Belangrijk om te weten Hoewel het lijkt alsof er minder wordt afgelost, is dit slechts tijdelijk. De aflossing vindt één keer per jaar plaats. Schuldeisers ontvangen voortaan dus een jaarlijkse uitbetaling van het totaal gereserveerde bedrag.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Mijn naam is Neira Vejzovic en ik ben 26 jaar oud. Ik werk nu ruim een jaar met veel plezier bij AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders, waar ik onderdeel uitmaak van het team ‘Eigen Cliënten’. Ik heb een bachelor gevolgd in Europees recht aan de universiteit van Maastricht, waarbij ik ontdekte dat het Nederlands recht mij toch meer trok. Ik heb daarom een minor gevolgd in Nederlands rechtsgeleerdheid om zo toch mijn civiel effect te behalen. Vervolgens heb ik aan dezelfde universiteit de master ‘Recht en Arbeid’ met een specialisatie in arbeid en gezondheid gevolgd, waarvoor ik op dit moment de laatste puntjes op de i van mijn masterthesis aan het zetten ben. Op kantoor behandel ik dossiers vanaf het moment dat ze aangeleverd worden tot en met het executietraject, waardoor mijn werk veelzijdig is. Daarnaast is de diversiteit in mijn dossiers ook groot vanwege de vele verschillende soorten opdrachtgevers (schuldeisers). Ook bekommer ik mij om een gedeelte van de losse opdrachten die wij ontvangen van verschillende advocatenkantoren, collega’s en andere opdrachtgevers. Dit zorgt ervoor dat het werk interessant en uitdagend is en blijft.