Speelt ú voor bank?

AGIN Otten • 17 augustus 2018

Laten we eens proberen iets duidelijk te maken door nagenoeg alleen maar vragen te stellen:

Open uw debiteurenlijst en maak voor uzelf eens een selectie op +45, +60 of zelfs +90 dgn. Hoe lang zijn deze lijsten precies, hoe hoog zijn de openstaande bedragen en welke namen komen voorbij? Ja, waarschijnlijk staan daar ook bij ú een aantal ‘gevestigde namen’. Vraag u eens af met welke van deze klanten u voor het laatst contact heeft gehad? Of beter nog, wanneer heeft u voor het laatst euro’s van deze klant op uw rekening gezien? Tot slot vragen wij u de ‘gevoels-vraag’ toe te passen: welke van deze klanten neemt mij daadwerkelijk serieus?

Over welke naam/namen heeft u nu een slecht gevoel? Schrijf deze eens op een memoblaadje of post-it. Wanneer u deze week een paar minuten van uw tijd vrij heeft, controleer dan eens of u in deze zaken al de juiste herinneringen, ingebrekestellingen en/of aanmaningen hebt verstuurd. Waarom? Wist u dat er klanten zijn die binnen dit debiteuren-spelletje wel eens de grens opzoeken (en van dit spelletje een ‘sport’ maken)? Tuurlijk wist u dat. Kredieten en liquide middelen komen momenteel niet bepaald uit de lucht vallen. Maar wist u ook dat sommige ‘topsporters’ onder deze klanten Ú momenteel bewust als bank gebruiken?

Ja, ook wij erkennen dat u in het kader van klantbehoud hier en daar concessies moet doen en moet ‘geven en nemen’. Dit geldt zeker voor de goedwillende vaste relatie, waarbij u niet 1,2,3 een vordering bij een incassopartner over de schutting gooit. Maar zorg dat, naast de vriendelijke telefoontjes, u ook uw papierwerk in orde blijft houden dat áls daadwerkelijk betaling uitblijft u dírect kunt schakelen en niet alsnog moet beginnen met de ‘1e herinnering’. Wij komen nog regelmatig ondernemers tegen die hierin (wat ons betreft) nog vrij naïef handelen en er een goedgelovige administratie op nahouden. Dit terwijl wij, bij het uiteindelijke ontvangst van het incassodossier, vaak al zien dat desbetreffende debiteur een van die welbekende ‘topsporters’ is uit onze database.

Dus bij deze, een gewaarschuwd mens telt voor twee: “Speelt ook ú voor bank?”

door AGIN Otten 13 oktober 2025
Op grond van een recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland mogen gemeenten niet langer structureel meer dan 5% van een bijstandsuitkering inhouden voor zowel de opbouw van vakantiegeld als voor het aflossen van beslag of terugvorderingen. Gemeenten zullen daarom de inhoudingen in verband met beslag op de uitkering niet meer maandelijks afdragen. Wat is er veranderd vanaf juni 2025? Uitkeringsgerechtigden ontvangen voortaan elke maand 95% van hun uitkering. De gemeente houdt geen aparte reservering meer in voor vakantiegeld; dit wordt ingezet voor aflossing van schulden of terugvorderingen. In plaats van maandelijkse betalingen aan schuldeisers, vindt er jaarlijks een afdracht plaats (zolang er beslag ligt op de uitkering). Wat betekent dit voor schuldeisers en beslagleggers? De bedragen die eerder maandelijks werden overgemaakt, zullen voortaan jaarlijks in mei aan de beslagleggers worden afgedragen. Belangrijk om te weten Hoewel het lijkt alsof er minder wordt afgelost, is dit slechts tijdelijk. De aflossing vindt één keer per jaar plaats. Schuldeisers ontvangen voortaan dus een jaarlijkse uitbetaling van het totaal gereserveerde bedrag.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Mijn naam is Neira Vejzovic en ik ben 26 jaar oud. Ik werk nu ruim een jaar met veel plezier bij AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders, waar ik onderdeel uitmaak van het team ‘Eigen Cliënten’. Ik heb een bachelor gevolgd in Europees recht aan de universiteit van Maastricht, waarbij ik ontdekte dat het Nederlands recht mij toch meer trok. Ik heb daarom een minor gevolgd in Nederlands rechtsgeleerdheid om zo toch mijn civiel effect te behalen. Vervolgens heb ik aan dezelfde universiteit de master ‘Recht en Arbeid’ met een specialisatie in arbeid en gezondheid gevolgd, waarvoor ik op dit moment de laatste puntjes op de i van mijn masterthesis aan het zetten ben. Op kantoor behandel ik dossiers vanaf het moment dat ze aangeleverd worden tot en met het executietraject, waardoor mijn werk veelzijdig is. Daarnaast is de diversiteit in mijn dossiers ook groot vanwege de vele verschillende soorten opdrachtgevers (schuldeisers). Ook bekommer ik mij om een gedeelte van de losse opdrachten die wij ontvangen van verschillende advocatenkantoren, collega’s en andere opdrachtgevers. Dit zorgt ervoor dat het werk interessant en uitdagend is en blijft.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Loonbeslag is voor veel mensen een beladen begrip. In de media wordt het vaak gezien als iets dat vooral kosten en problemen veroorzaakt. Maar klopt dat beeld wel? In dit artikel leggen we uit wat loonbeslag precies inhoudt, welke regels hierbij gelden en hoe gerechtsdeurwaarders zoeken naar oplossingen met aandacht voor de menselijke maat. Wat is loonbeslag? Loonbeslag is een wettelijke maatregel waarbij (een deel van) het inkomen van een werknemer of uitkeringsgerechtigde direct aan een schuldeiser wordt betaald. Dit gebeurt alleen nadat een rechter daar een uitspraak over heeft gedaan of er een andere executoriale titel is. Daarbij houdt de deurwaarder rekening met de ‘beslagvrije voet’: het deel van het inkomen dat iemand nodig heeft voor het basislevensonderhoud. Met behulp van een speciale rekenmodule wordt deze voet zorgvuldig vastgesteld. Onafhankelijke en zorgvuldige uitvoering De gerechtsdeurwaarder is geen verlengstuk van de schuldeiser, maar een onafhankelijke ambtenaar. Zijn taak is om te zorgen dat gerechtelijke uitspraken worden nageleefd, binnen duidelijke wettelijke kaders én met oog voor de situatie van de schuldenaar. Zo controleert de deurwaarder of het beslag proportioneel is, stelt hij de beslagvrije voet vast, en probeert hij eerst andere oplossingen te vinden, zoals betalingsregelingen. Ook is er altijd contact met zowel de schuldenaar als de werkgever. Beslag voorkomen waar mogelijk Wat veel mensen niet weten, is dat deurwaarders er juist vaak op gericht zijn om beslaglegging te voorkomen. Door gebruik te maken van slimme tools en het voeren van gesprekken met de schuldenaar, wordt er regelmatig vóór het beslag een regeling getroffen. Wanneer de deurwaarder aan de deur komt, is dat vaak juist het begin van een oplossing. Persoonlijk contact leidt namelijk vaker tot afspraken die worden nagekomen. De menselijke maat en samenwerking Gerechtsdeurwaarders signaleren vaak als eerste betalingsproblemen en verwijzen waar mogelijk door naar schuldhulpverlening. Hoewel de deurwaarder geen schuldhulpverlener is, kan hij zo wel escalatie voorkomen. Moderne middelen, persoonlijk contact Naast digitale hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld het Digitaal Beslagregister blijft persoonlijk contact cruciaal. Niet elke situatie past immers in een digitaal systeem. De deurwaarder is daardoor een belangrijke schakel tussen wet en werkelijkheid.
door Agin Otten 1 juli 2025
Sinds 1 juli 2025 is de positie van kinderalimentatie ingrijpend veranderd. Vanaf die datum geldt kinderalimentatie namelijk als een preferente vordering. Dit betekent dat bij loonbeslagen de betaling van kinderalimentatie voorrang krijgt boven andere schuldeisers. Voor schuldeisers is deze wijziging van groot belang. Tot nu toe werden alimentatievorderingen vaak als concurrente schulden behandeld, waardoor de kans op volledige betaling beperkt was. Met de nieuwe regelgeving komt daar verandering in: kinderalimentatievorderingen worden voortaan als ‘preferent’ beschouwd, wat betekent dat zij voorrang krijgen op concurrente schuldeisers. Dit heeft twee belangrijke gevolgen: 1. Betalingsprioriteit: Kinderen krijgen meer zekerheid dat zij hun alimentatie ontvangen, ook als hun ouder failliet gaat. 2. Minder uitkering voor andere schuldeisers: Andere schuldeisers, zoals leveranciers of banken, kunnen minder of geen betaling ontvangen zolang de alimentatievorderingen nog niet zijn voldaan. Als schuldeiser van een kinderalimentatie-vordering zal, door de inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving, de kans op incasso toenemen. Wenst u meer informatie? Kijk dan hier of neem contact met ons op.
door Agin Otten 1 juli 2025
Waar beslaglegging normaliter veelal voorkomt op loon, bankrekeningen, voertuigen en dergelijken, is een beslag op paarden ook voor ons niet bepaald een alledaagse gebeurtenis. Toch kregen wij in een recent dossier van een advocaat te maken met precies dit bijzondere verzoek: het leggen van executoriaal beslag op een aantal paarden. Geen gebruikelijke zaak zoals een beslag op een auto, bedrijfsinventaris of de inboedel van een woning, maar op levende dieren met niet alleen een aanzienlijke financiële waarde, maar vaak ook een emotionele betekenis voor de eigenaar. Hoewel het juridisch ‘gewoon’ een roerende zaak betreft, vereist dit type beslag een zorgvuldige aanpak. Denk aan de juiste manier van vervoeren, het inschakelen van een gerechtelijke bewaarder met ervaring in dierverzorging en het opstellen van een proces-verbaal dat aan alle eisen voldoet. Uiteraard is het dierenwelzijn hierbij leidend. In dit specifieke geval bleef het niet bij het leggen van beslag alleen. Er werd ook daadwerkelijk overgegaan tot een executieverkoop van de paarden. Dit betekent dat de dieren, nadat het beslag was gelegd, volgens de daarvoor geldende wettelijke procedures openbaar zijn verkocht. Het gehele proces, van aankondiging tot verkoopmoment, is uiterst zorgvuldig uitgevoerd, met inachtneming van alle formele vereisten. Alle gevolgde stappen, zoals de waardebepaling, de inschakeling van een bevoegde bewaarder, de bekendmaking van de verkoop en de feitelijke overdracht aan de koper, zijn conform de geldende regels doorlopen. Heeft u te maken met een mogelijk complexe of ongebruikelijke executieopdracht? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee, óók wanneer het om een niet-alledaags beslag gaat.
door Agin Otten 26 juni 2025
Wat is een Moratorium? Een moratorium is een tijdelijke opschorting van bepaalde verplichtingen of activiteiten. In de context van schulden betekent dit meestal dat de schuldenaar gedurende een bepaalde periode beschermd wordt tegen incassomaatregelen, zoals beslaglegging of uitzetting. Deze periode van opschorting kan door een rechtbank worden opgelegd, vaak in het kader van een herstructureringsplan of schuldsanering. Wanneer wordt een Moratorium toegekend? Een moratorium wordt doorgaans toegekend in situaties waar de schuldenaar in financiële problemen verkeert en een adempauze nodig heeft om een oplossing te vinden voor zijn of haar schulden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren in de volgende gevallen: Bij faillissement : Tijdens een faillissementsprocedure kan een moratorium worden ingesteld om de schuldenaar de kans te geven een reorganisatieplan op te stellen. Bij schuldsanering : In het kader van een schuldsanering kan een moratorium worden verleend om de schuldenaar te helpen bij het op orde krijgen van zijn financiën. Bij Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) : Dit is een specifieke regeling in Nederland waarbij particulieren een moratorium kunnen krijgen als onderdeel van een schuldsaneringsplan. Bij dreigende ontruiming : Het kan op ieder moment worden aangevraagd bij een aangezegde ontruiming wanneer de schuldenaar gelooft dat er reële mogelijkheden zijn om de schulden af te lossen en het huis te behouden. Wat betekent dit voor u als schuldeiser? Het instellen van een moratorium heeft direct invloed op uw mogelijkheden om uw vorderingen te innen. Hier zijn enkele belangrijke punten om te overwegen: Opschorting van incassomaatregelen : Tijdens het moratorium kunt u geen incassomaatregelen treffen tegen de schuldenaar. Dit betekent dat u tijdelijk geen beslag kunt leggen op eigendommen of inkomsten van de schuldenaar. Invloed op betalingsafspraken : Eventuele betalingsregelingen die u met de schuldenaar heeft getroffen, kunnen tijdelijk worden opgeschort of herzien. Juridische bescherming van de schuldenaar : De schuldenaar geniet gedurende het moratorium juridische bescherming, wat betekent dat u als schuldeiser geduld moet hebben totdat de opschortingsperiode voorbij is. Hoe lang duurt een Moratorium? De duur van een moratorium kan variëren afhankelijk van de specifieke situatie en de beslissing van de rechtbank. Het kan gaan om enkele maanden, maar in sommige gevallen kan het moratorium ook langer duren. Het is belangrijk om tijdens deze periode nauw contact te houden met ons kantoor en de betrokken juridische instanties om op de hoogte te blijven van de voortgang. Wat kunt u doen tijdens een Moratorium? Hoewel u tijdens een moratorium beperkt bent in uw mogelijkheden om directe incassomaatregelen te nemen, zijn er nog steeds stappen die u kunt ondernemen: Communicatie : Blijf in contact met de schuldenaar en eventuele curator of bewindvoerder om de situatie te monitoren. Documentatie : Zorg ervoor dat u al uw vorderingen en communicatie goed documenteert voor toekomstige referentie. Strategie bepalen : Gebruik deze periode om uw strategie te herzien en voor te bereiden op de stappen die u na afloop van het moratorium kunt nemen. Conclusie Een moratorium kan een uitdagende situatie zijn voor u als schuldeiser, maar het is belangrijk om te begrijpen dat het bedoeld is om de schuldenaar tijdelijk ademruimte te geven om financiële stabiliteit te bereiken. Door goed geïnformeerd te blijven en nauw samen te werken met juridische professionals, kunt u zich voorbereiden op een effectieve voortzetting van uw incassomaatregelen zodra het moratorium afloopt. Heeft u vragen over hoe een moratorium uw specifieke situatie beïnvloedt? Neem gerust contact met ons op. Ons team van experts staat klaar om u te ondersteunen en te adviseren.
door Agin Otten 1 april 2025
Over de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) en het Besluit kwaliteit incassodienstverlening (Bki) hebben wij u in het verleden al geïnformeerd. Deze is sinds afgelopen jaar van kracht. Als u buitengerechtelijke incassowerkzaamheden verricht voor andere partijen dan uw eigen bedrijf is deze wetgeving mogelijk ook op u van toepassing. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan VVE- en vastgoedbeheerders. De Wki is van toepassing op zogenoemde ‘buitengerechtelijke incassowerkzaamheden’. Dit zijn activiteiten ter verkrijging van voldoening buiten rechte van een vordering tot betaling van een geldsom. Onder dergelijke ‘werkzaamheden’ vallen, onder andere, het opnemen van contact, verstrekken van inlichtingen, versturen van een betalingsherinnering, aanmaning of ingebrekestelling, behandelen van verweer, (proberen te) treffen van een betalingsregeling en in ontvangst nemen van betalingen. Registratie incassoregister & incassoverbod Het verbod om zonder registratie in het incassoregister buitengerechtelijke incassowerkzaamheden te verrichten is per 1 april 2025 van toepassing. Vakbekwaamheid Het Bki stelt eisen aan de vakbekwaamheid van uw medewerkers die buitengerechtelijke incassowerkzaamheden verrichten. Verklaring omtrent gedrag (VOG) Uw medewerkers dienen een verklaring omtrent het gedrag (VOG) te overleggen die niet ouder is dan drie maanden. Overige kwaliteitseisen Voorts is er nog een aantal kwaliteitseisen die direct zullen gelden. Het gaat om eisen met betrekking tot: - Inzicht en opbouw van de vordering; - Omgang met en informatievoorziening aan de debiteur; - Inrichting werkzaamheden en administratie; - Klachtenregeling en geschillenregeling; Vraagt u zich af of de Wki ook van toepassing is op úw administratieve werkzaamheden en of dat gevolgen dat voor u heeft? Neem dan contact met ons op.
door Agin Otten 1 april 2025
Wat is aanhangig maken? "Aanhangig maken" verwijst naar het formeel starten van een rechtszaak door een geschil of vordering in te dienen bij de rechtbank. Het proces van aanhangig maken omvat het indienen van de benodigde documenten en het starten van een juridische procedure die leidt tot een officiële rechtszaak. Normaal gesproken begint het met het uitbrengen van een dagvaarding Hoe werkt het? Voorbereiding van de documenten: Om een zaak aanhangig te maken, moeten de benodigde documenten worden voorbereid. Dit omvat een dagvaarding waarin de vordering of het geschil wordt omschreven. Betekening aan de tegenpartij: De dagvaarding wordt aan de wederpartij (de gedaagde) betekend. Deze wordt dus op de hoogte worden gesteld van de rechtszaak. Indiening bij de rechtbank: De dagvaarding wordt vervolgens ingediend bij de rechtbank. Wat zijn de volgende stappen na het aanhangig maken? Na het aanhangig maken van een zaak volgen doorgaans de volgende stappen: Verweer en schriftelijke rondes De verweerder krijgt de kans om schriftelijk te reageren (conclusie van antwoord) of uitstel hiervan te vragen. Als de gedaagde partij reageert mag de eisende partij hierop reageren (conclusie van repliek) Hierna mag de gedaagde partij nog eenmaal reageren (conclusie van dupliek) Voorbereidende zitting/comparitie Op ieder moment kan de rechter een comparitie van partijen gelasten. Dit is een zitting waarbij de eisende en gedaagde partij persoonlijk moeten verschijnen om verduidelijking en/of informatie te krijgen of een schikking te bevorderen. Bewijslevering en getuigenverhoor Indien nodig kunnen partijen bewijs overleggen of getuigen oproepen. Uitspraak (vonnis) De rechter doet uitspraak, vaak binnen enkele weken of maanden na de zitting. Eventuele hoger beroep of cassatie Indien een partij het niet eens is met de uitspraak, kan deze in hoger beroep of cassatie gaan. Heeft u vragen over het aanhangig maken van een zaak of wilt u meer informatie over hoe dit proces in uw specifieke situatie werkt? Neem gerust contact met ons op.
door Agin Otten 25 februari 2025
Regelmatig krijgen onze dossierbehandelaars (of deurwaarders tijdens huisbezoeken) de vraag of er nog een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: Even afspreken welk bedrag maandelijks betaald moet worden. Maar hoe regel je het goed? Wet- en regelgeving / klantafspraken Zoals van ons wordt verwacht onderzoeken wij eerst wat wetten, regels en werkinstructies bepalen. Schuldeisers geven vaak een kader voor regelingen. Bijvoorbeeld een maximum aantal maanden dat de regeling mag duren. Duurt de regeling langer dan X maanden, dan hebben we vaak meer informatie nodig over de inkomsten en uitgaven. Wettelijk recht op een regeling is er (nog) niet. Als er na verschillende herinneringen niet is betaald en er zou in alle gevallen een wettelijk recht op regelen zijn, heeft dat iets van de niet-betaler ‘belonen’. Aan de andere kant is een betalingsregeling een goed instrument voor alle partijen om extra kosten, van bijvoorbeeld dagvaarding en het proces naar de rechter, te voorkomen. SMART Een regeling wordt door ons altijd getroffen via de bekende SMART-methode. - Specifiek : Welk bedrag wordt er betaald - Meetbaar : Wij monitoren de regeling en sommeren wanneer een termijn niet is betaald - Acceptabel : Is het voor de schuldeiser een goede regeling, conform werkafspraak. Dus vragen wij naast het inkomen ook de vast lasten en eventuele andere schulden zijn, zodat die naast een regeling kunnen worden betaald. - Realistisch : Als een debiteur een regeling aanbiedt, kijken wij of deze haalbaar is. Soms wordt vol goede bedoelingen een hoog bedrag per maand als regeling voorgesteld. Dan is het onze taak om na te gaan of dat haalbaar is op grond van de aangeleverde informatie. - Tijdsgebonden : Wanneer moet betaald worden? In overleg met de schuldenaar wordt afgesproken wanneer de termijn betaald moet worden en binnen welke termijn de gehele vordering dient te zijn voldaan. Cijfers 2024 AGIN Otten heeft in 2024 meer dan 12.500 regelingen afgesproken. Om wat meer context te geven: in dat jaar ontvingen we iets meer dan 18.000 nieuwe zaken en werd er in ongeveer 700 zaken gedagvaard. De regeling is dus een belangrijke vorm om betalingsachterstanden op te lossen. Regelingen kunnen op allerlei manieren worden aangeboden zoals tijdens een huisbezoek maar ook hier aan de balie of via telefoon, email en website. Wilt u een regeling treffen? Klik dan HIER .
door Agin Otten 7 januari 2025
Afgelopen jaar heb ik met succes het eerste deel van mijn opleiding tot deurwaarder afgerond. Na enkele jaren ervaring te hebben opgedaan als incassomedewerker en jurist bij een deurwaarderskantoor, heb ik op 18 oktober 2024 met trots een nieuwe stap in mijn carrière gezet. Op die dag werd ik beëdigd tot kandidaat-gerechtsdeurwaarder bij de Rechtbank Maastricht – een mijlpaal waar ik met veel voldoening op terugkijk. Inmiddels heb ik al wat kilometers op de weg gemaakt en merk ik dat het werk als deurwaarder me goed bevalt. Het is een veelzijdige en uitdagende functie die zowel juridische kennis als praktische vaardigheden vereist. Momenteel zit ik in mijn laatste jaar aan de Hogeschool Utrecht. Naast mijn stage bij AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders ben ik druk bezig met mijn afstudeeropdracht. Tijdens mijn afstuderen richt ik me op een diepgaand onderzoek naar de informatieverplichtingen en de ambtshalve toetsing. Ik onderzoek niet alleen de wettelijke kaders en relevante jurisprudentie, maar ook hoe deze in de praktijk worden toegepast. Mijn doel is om inzicht te krijgen in de naleving van informatieverplichtingen en de manier waarop rechtbanken ambtshalve toetsing uitvoeren.  Ik kijk uit naar een leerzame en waardevolle tijd bij AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders en ben enthousiast om mijn kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen.