Vanaf welk bedrag kunt u een incassobureau inschakelen?

Agin Otten • 19 november 2025
Welk bedrag incassobureau inschakelen

Het inschakelen van een incassobureau is een belangrijke beslissing die elke schuldeiser moet overwegen. Hoewel er geen wettelijk minimumbedrag is vastgesteld, is het essentieel om de kosten en baten goed tegen elkaar af te wegen. Wel is het zo dat wanneer alle gemaakte kosten verhaald kunnen worden op de wederpartij, u als schuldeiser kostenvrij kunt blijven, waardoor incasso rendabel is.


Geen minimumbedrag voor inschakeling

U kunt in principe voor elke openstaande vordering een incassobureau inschakelen, ongeacht het bedrag. Er is geen specifiek minimumbedrag waaraan een vordering moet voldoen. Bij kleinere bedragen is het echter verstandig om te beoordelen of de eventuele kosten van een incassobureau opwegen tegen het bedrag dat u wilt innen. 


Overwegingen bij grote bedragen

Bij grotere bedragen is het vaak verstandig om een incassobureau in te schakelen. Dit biedt meerdere voordelen:

  • Ervaring en expertise: Incassobureaus zoals AGIN Otten hebben de kennis en technieken om onbetaalde facturen effectief te innen.
  • Grotere druk op de debiteur: De tussenkomst van een incassobureau verhoogt de druk op de debiteur, wat de kans op betaling aanzienlijk vergroot.

AGIN Otten kan u niet alleen tijd en stress besparen, maar ook de kans vergroten dat u het verschuldigde bedrag snel ontvangt. Wij werken efficiënt en zetten onze expertise in om uw belangen optimaal te behartigen.


Overwegingen bij kleine bedragen

Voor kleinere bedragen is het belangrijk om de kosten van een incassotraject af te wegen tegen het te innen bedrag. Soms kunnen de kosten hoger uitvallen dan de openstaande schuld, wat het financieel minder aantrekkelijk maakt om een incassobureau in te schakelen. Toch kan het, wanneer u te maken heeft met meerdere kleine vorderingen, zinvol zijn om actie te ondernemen, zeker als deze bedragen bij elkaar opgeteld aanzienlijk zijn.


Wat kan AGIN Otten voor u betekenen?

Bij AGIN Otten begrijpen we dat elke vordering uniek is. Wij bieden maatwerkoplossingen, of het nu gaat om een grote zakelijke vordering of meerdere kleinere openstaande bedragen. Onze specialisten zorgen ervoor dat uw vordering professioneel en efficiënt wordt behandeld, met als doel het maximale resultaat te behalen.



Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies. Wij bespreken graag uw situatie en helpen u bij het maken van de beste keuze om uw openstaande bedragen te innen.


door Agin Otten 19 november 2025
Wat is executoriaal beslag? En wat is het verschil met conservatoir beslag? Ontdek het nu bij Agin Otten.
Hoofdelijke aansprakelijkheid
door Agin Otten 19 november 2025
Ontdek wat hoofdelijke aansprakelijkheid is, wanneer je het bent en verschillende voorbeelden.
wie helpt bij een alimentatie achterstand
door Agin Otten 14 november 2025
Heeft u te maken met een alimentatie-achterstand? Dan wilt u uiteraard weten hoe u dat geld alsnog kunt innen. Maar wat doet wie, en wanneer schakelt u welke partij in? In deze blog leggen we het uit.
Veelgestelde vragen over alimentatie en incasso
door Agin Otten 14 november 2025
In deze blog beantwoorden we de meest voorkomende én praktische vragen over alimentatie-incasso en de rol van de gerechtsdeurwaarder.
door Agin Otten 14 november 2025
Alimentatie moet jaarlijks worden verhoogd met een wettelijk vastgesteld indexeringspercentage, tenzij anders is afgesproken. Wanneer indexering jarenlang niet is toegepast, kan er een aanzienlijk bedrag aan achterstallige indexatie ontstaan.
Verjaring van alimentatie
door Agin Otten 14 november 2025
Alimentatie kan verjaren, waardoor u achterstallige bedragen mogelijk niet meer kunt innen. Zowel partner- als kinderalimentatie verjaren per maandtermijn na vijf jaar.
achterstand in alimentatie, wat nu?
door Agin Otten 14 november 2025
U heeft een achterstand met uw alimentatiebetaling. Wat nu verder? Wij leggen het aan u uit.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Op grond van een recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland mogen gemeenten niet langer structureel meer dan 5% van een bijstandsuitkering inhouden voor zowel de opbouw van vakantiegeld als voor het aflossen van beslag of terugvorderingen. Gemeenten zullen daarom de inhoudingen in verband met beslag op de uitkering niet meer maandelijks afdragen. Wat is er veranderd vanaf juni 2025? Uitkeringsgerechtigden ontvangen voortaan elke maand 95% van hun uitkering. De gemeente houdt geen aparte reservering meer in voor vakantiegeld; dit wordt ingezet voor aflossing van schulden of terugvorderingen. In plaats van maandelijkse betalingen aan schuldeisers, vindt er jaarlijks een afdracht plaats (zolang er beslag ligt op de uitkering). Wat betekent dit voor schuldeisers en beslagleggers? De bedragen die eerder maandelijks werden overgemaakt, zullen voortaan jaarlijks in mei aan de beslagleggers worden afgedragen. Belangrijk om te weten Hoewel het lijkt alsof er minder wordt afgelost, is dit slechts tijdelijk. De aflossing vindt één keer per jaar plaats. Schuldeisers ontvangen voortaan dus een jaarlijkse uitbetaling van het totaal gereserveerde bedrag.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Mijn naam is Neira Vejzovic en ik ben 26 jaar oud. Ik werk nu ruim een jaar met veel plezier bij AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders, waar ik onderdeel uitmaak van het team ‘Eigen Cliënten’. Ik heb een bachelor gevolgd in Europees recht aan de universiteit van Maastricht, waarbij ik ontdekte dat het Nederlands recht mij toch meer trok. Ik heb daarom een minor gevolgd in Nederlands rechtsgeleerdheid om zo toch mijn civiel effect te behalen. Vervolgens heb ik aan dezelfde universiteit de master ‘Recht en Arbeid’ met een specialisatie in arbeid en gezondheid gevolgd, waarvoor ik op dit moment de laatste puntjes op de i van mijn masterthesis aan het zetten ben. Op kantoor behandel ik dossiers vanaf het moment dat ze aangeleverd worden tot en met het executietraject, waardoor mijn werk veelzijdig is. Daarnaast is de diversiteit in mijn dossiers ook groot vanwege de vele verschillende soorten opdrachtgevers (schuldeisers). Ook bekommer ik mij om een gedeelte van de losse opdrachten die wij ontvangen van verschillende advocatenkantoren, collega’s en andere opdrachtgevers. Dit zorgt ervoor dat het werk interessant en uitdagend is en blijft.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Loonbeslag is voor veel mensen een beladen begrip. In de media wordt het vaak gezien als iets dat vooral kosten en problemen veroorzaakt. Maar klopt dat beeld wel? In dit artikel leggen we uit wat loonbeslag precies inhoudt, welke regels hierbij gelden en hoe gerechtsdeurwaarders zoeken naar oplossingen met aandacht voor de menselijke maat. Wat is loonbeslag? Loonbeslag is een wettelijke maatregel waarbij (een deel van) het inkomen van een werknemer of uitkeringsgerechtigde direct aan een schuldeiser wordt betaald. Dit gebeurt alleen nadat een rechter daar een uitspraak over heeft gedaan of er een andere executoriale titel is. Daarbij houdt de deurwaarder rekening met de ‘beslagvrije voet’: het deel van het inkomen dat iemand nodig heeft voor het basislevensonderhoud. Met behulp van een speciale rekenmodule wordt deze voet zorgvuldig vastgesteld. Onafhankelijke en zorgvuldige uitvoering De gerechtsdeurwaarder is geen verlengstuk van de schuldeiser, maar een onafhankelijke ambtenaar. Zijn taak is om te zorgen dat gerechtelijke uitspraken worden nageleefd, binnen duidelijke wettelijke kaders én met oog voor de situatie van de schuldenaar. Zo controleert de deurwaarder of het beslag proportioneel is, stelt hij de beslagvrije voet vast, en probeert hij eerst andere oplossingen te vinden, zoals betalingsregelingen. Ook is er altijd contact met zowel de schuldenaar als de werkgever. Beslag voorkomen waar mogelijk Wat veel mensen niet weten, is dat deurwaarders er juist vaak op gericht zijn om beslaglegging te voorkomen. Door gebruik te maken van slimme tools en het voeren van gesprekken met de schuldenaar, wordt er regelmatig vóór het beslag een regeling getroffen. Wanneer de deurwaarder aan de deur komt, is dat vaak juist het begin van een oplossing. Persoonlijk contact leidt namelijk vaker tot afspraken die worden nagekomen. De menselijke maat en samenwerking Gerechtsdeurwaarders signaleren vaak als eerste betalingsproblemen en verwijzen waar mogelijk door naar schuldhulpverlening. Hoewel de deurwaarder geen schuldhulpverlener is, kan hij zo wel escalatie voorkomen. Moderne middelen, persoonlijk contact Naast digitale hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld het Digitaal Beslagregister blijft persoonlijk contact cruciaal. Niet elke situatie past immers in een digitaal systeem. De deurwaarder is daardoor een belangrijke schakel tussen wet en werkelijkheid.